Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej
Społeczna cyrkulacja wiedzy w odniesieniu do różnych praktyk (w tym m.in. badawczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej, animacyjnej, interwencyjno-społecznej itp.) akademików reprezentujących humanistykę i nauki społeczne. W badaniach przyjmujemy, iż nauka (w tym humanistyka i nauki społeczne) jest dziedziną kultury i można ją badać – zgodnie z propozycją Jerzego Kmity – za pomocą aparatu analityczno-interpretacyjnego. Pojęcie cyrkulacji wiedzy odsyła nas do ustaleń dotyczących obiegu kulturowego w rozumieniach zaproponowanych przez Stuarta Halla, Paula du Gaya czy Richarda Johnsona. Zgodnie z ogólnymi założeniami teorii ugruntowanej koncepcja Społecznych Obiegów Wiedzy wyprowadzana jest w projekcie z danych terenowych: obserwacji i wywiadów pogłębionych. Pracę koncepcyjną i terenową prowadzimy symultanicznie i cyrkularnie, a jej efektem końcowym będzie prezentacja zarówno wniosków z etapów empirycznych, jak i ostatecznej wersji koncepcji Społecznych Obiegów Wiedzy.
Fazy projektu
- Autoetnografie
- Badania terenowe w 6 ośrodkach w Polsce (analiza dokumentów, wywiady pogłębione IDI)
- Synchroniczne opracowanie koncepcji społecznych obiegów wiedzy
Zaplecze teoretyczne projektu:
- kulturoznawcze koncepcje nauki jako dziedziny kultury
- pojęcie obiegu kulturowego studia kulturowe
- krążeniowy model wiedzy ANT, STS
- krytyczne studia nad uniwersytetem
Metodologiczne zaplecze projektu:
- Teoria ugruntowana
- Badania jakościowe
Autoetnografie
faza zakończona
Kilkumiesięczny proces autoetnograficzny realizowany jest przez cały zespół SOWA, a obejmuje przygotowanie roboczych szkiców, cykl seminariów i opracowanie ostatecznej wersji tekstów autoetnograficznych. Fazę tę realizujemy ze względów etycznych i metodologicznych. Badaniom poddajemy własne środowisko zawodowe i funkcjonowanie na uniwersytecie, a także własne doświadczenia w tworzeniu obiegów wiedzy. Autoetnografie dostarczają też wstępnych kategorii do badań terenowych i pozwalają opracować dyspozycje do wywiadów.
Raporty
Sieć Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej
Idea i początki
Sieć Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej
Kategorie autoetnograficzne
Wydarzenia
Jak badać pole akademickie?
Zapis Seminarium metodologicznego. Jak badać pole akademickie?, które odbyło się 14 grudnia w Instytucie Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu.
SEMINARIUM METODOLOGICZNE. Jak badać pole akademickie?
O Społecznych obiegach wiedzy w Pracach Kulturoznawczych
Badania terenowe
w trakcie realizacji
Składają się na nie wizyty studyjne w 6 ośrodkach akademickich w Polsce: Katowice, Toruń, Warszawa (podwójna obsada), Szczecin, Białystok, Wrocław. Kryteria doboru: geograficzne / „potencjału” ośrodka /
rozpoznanie zróżnicowanych funkcji kulturotwórczych pełnionych przez uczelnie w ich lokalnych środowiskach.
Opracowanie koncepcji społecznych obiegów wiedzy
realizacja 2024 rok
Na etapie podsumowywania zebranego materiału chcemy opracować ogólny model lub modele społecznych obiegów wiedzy w odniesieniu do praktyk humanistyki akademickiej w Polsce. Mamy nadzieję, że pozwolą nam stworzyć one pełny, oparty na badaniach terenowych obraz tego, jak wiedza akademicka wychodzi ze swojego naukowego środowiska, podróżuje poza akademię i jak wpływa na społeczne otoczenie uniwersytetu.