Panel organizuje zespół badawczy Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej obejmujący grono badaczek i badaczy pracujących w sześciu różnych ośrodkach akademickich. Celem panelu jest przedyskutowanie sposobów cyrkulacji wiedzy humanistycznej oraz naszych doświadczeń w jej wytwarzaniu i upowszechnianiu poza ścisłym obiegiem akademickim: w działaniach aktywistycznych, w postaci intelektualizmu publicznego, w działalności kulturotwórczej, w sytuacjach współpracy z różnymi aktorami świata społecznego.
Pod dyskusję chcemy poddać trzy pola problemowe :
- konfrontacja uprzywilejowanego modelu tzw. wpływu społecznego nauki (social impact) z praktykami akademickimi humanistów. Zakładamy, że model ten prowadzi do pominięcia wielu kulturotwórczych funkcji wiedzy, charakterystycznych dla humanistyki historycznie i współcześnie;
- waloryzacyjno-światopoglądowe i edukacyjne potencjały humanistyki, która winna dziś przede wszystkim odpowiadać na wyzwania sytuacji globalnej i lokalnej (kryzysy: demokracji liberalnej, migracyjne, klimatyczny, konflikty społeczne o podłożu światopoglądowym i kompetencyjnym) oraz rosnący rozziew między wiedzą akademicką a innymi typami wiedzy, np. wiedzą potoczną, infekowaną przez konstrukcje spiskowe lub denialistyczne;
- preferowane i odrzucane wizje aktywności naukowo-badawczej i edukacyjnej, znajdujące swoje źródło w doświadczeniu neoliberalizacji akademii oraz dominacji zindywidualizowanych praktyk poznawczych, na które odpowiedzią są coraz częściej formy współpracy podejmowane z przedstawicielami innych dziedzin nauki i techniki, z artystami, aktywistami. Szczególnie istotne jest też pytanie o skuteczność badań realizowanych w ten sposób: instytucjonalną (w polu akademickim – np. w dydaktyce) lub publiczną (np. w praktykach współpracy z różnymi środowiskami społecznymi)
Program:
- dr Sylwia Szykowna, dr hab. Agata Skórzyńska, dr Przemysław Pluciński
(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Wprowadzenie . W poszukiwaniu nowych interesów poznawczych akademii – społeczne obiegi wiedzy
- dr hab. Jan Sowa (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie)
Tymczasowa (?) Strefa An-akademicka. Nowe mechanizmy produkcji wiedzy w dobie kapitalizmu kognitywnego
- dr hab. Tomasz Rakowski (Uniwersytet Warszawski)
Jak (nie)pisać dużo? Założenia sprzeciwu wobec akademiocentrycznej humanistyki
- dr Joanna Kubicka (Uniwersytet Warszawski)
Samouczące się społeczności. Jak przeciwdziałać polaryzacji światopoglądowej w Polsce?
- dr hab. Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS)
Skromne prototypowanie. Kapitalizm inwigilacji a lokalne badania
- dr Maja Dobiasz-Krysiak (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Animacja kultury – szansa na stosowaną naukę społeczną?
- dr Joanna Szczepanik (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Sztuka jako nauka na specjalnych zasadach. Instrument poznania, dziedzina, kryteria ewaluacji