Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej

Społeczna cyrkulacja wiedzy w odniesieniu do różnych praktyk (w tym m.in. badawczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej, animacyjnej, interwencyjno-społecznej itp.) akademików reprezentujących humanistykę i nauki społeczne. W badaniach przyjmujemy, iż nauka (w tym humanistyka i nauki społeczne) jest dziedziną kultury i można ją badać – zgodnie z propozycją Jerzego Kmity  – za pomocą aparatu analityczno-interpretacyjnego. Pojęcie cyrkulacji wiedzy odsyła nas do  ustaleń dotyczących obiegu kulturowego w rozumieniach zaproponowanych przez Stuarta Halla, Paula du Gaya czy Richarda Johnsona. Zgodnie z ogólnymi założeniami teorii ugruntowanej koncepcja Społecznych Obiegów Wiedzy wyprowadzana jest w projekcie z danych terenowych: obserwacji i wywiadów pogłębionych. Pracę koncepcyjną i terenową prowadzimy symultanicznie i cyrkularnie, a jej efektem końcowym będzie prezentacja zarówno wniosków z etapów empirycznych, jak i ostatecznej wersji koncepcji Społecznych Obiegów Wiedzy.

Fazy projektu

  • Autoetnografie
  • Badania terenowe w 6 ośrodkach w Polsce (analiza dokumentów, wywiady pogłębione IDI)
  • Synchroniczne opracowanie koncepcji społecznych obiegów wiedzy

Zaplecze teoretyczne projektu:

  • kulturoznawcze koncepcje nauki jako dziedziny kultury
  • pojęcie obiegu kulturowego studia kulturowe
  • krążeniowy model wiedzy ANT, STS
  • krytyczne studia nad uniwersytetem

Metodologiczne zaplecze projektu:

  • Teoria ugruntowana
  • Badania jakościowe

Autoetnografie

faza zakończona

Kilkumiesięczny proces autoetnograficzny realizowany jest przez cały zespół SOWA, a obejmuje przygotowanie roboczych szkiców, cykl seminariów i opracowanie ostatecznej wersji tekstów autoetnograficznych. Fazę tę realizujemy ze względów etycznych i metodologicznych. Badaniom poddajemy własne środowisko zawodowe i funkcjonowanie na uniwersytecie, a także własne doświadczenia w tworzeniu obiegów wiedzy. Autoetnografie dostarczają też wstępnych kategorii do badań terenowych i pozwalają opracować dyspozycje do wywiadów.

Raporty

Sieć Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej

Idea i początki

Sieć Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej

Kategorie autoetnograficzne

Badania terenowe

w trakcie realizacji

Składają się na nie wizyty studyjne w 6 ośrodkach akademickich w Polsce: Katowice, Toruń, Warszawa (podwójna obsada), Szczecin, Białystok, Wrocław. Kryteria doboru: geograficzne / „potencjału” ośrodka /
rozpoznanie zróżnicowanych funkcji kulturotwórczych pełnionych przez uczelnie w ich lokalnych środowiskach.

Wydarzenia

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.

Opracowanie koncepcji społecznych obiegów wiedzy

realizacja 2024 rok

Na etapie podsumowywania zebranego materiału chcemy opracować ogólny model lub modele społecznych obiegów wiedzy w odniesieniu do praktyk humanistyki akademickiej w Polsce. Mamy nadzieję, że pozwolą nam stworzyć one pełny, oparty na badaniach terenowych obraz tego, jak wiedza akademicka wychodzi ze swojego naukowego środowiska, podróżuje poza akademię i jak wpływa na społeczne otoczenie uniwersytetu.

Zespół badawczy

Agata Skórzyńska
Dariusz Brzostek
Franciszek Chwałczyk
Marta Kosińska
Iwona Kurz
Katarzyna Majbroda
Magdalena Matysek-Imielińska
Andrzej W. Nowak
Przemysław Pluciński
Magdalena Popławska
Karolina Sikorska
Sylwia Szykowna